AnyaKlikk

Feszes has szülés után? Lehetséges!

Két hónappal a szülés után egy céges partin volt jelenésem. Borzadva néztem magam indulás előtt a tükörben, alig akartam kilépni az ajtón és emberek közé menni. Széltében-hosszában megváltoztam, oldalról nézve még mindig minimum öt hónapos “terheshasam” volt. Ez azóta sem lett sokkal kisebb, pedig a lányom már féléves is elmúlt. Az eredeti súlyomat, három kiló feleslegtől eltekintve, visszanyertem, a hasam viszont nem az igazi. Mondjuk ki: puffadt!

Hallottam már imitt-amott a szétnyílt hasizomról. Tulajdonképpen ehhez nem kell sok, egy terhesség például kiválóan megteszi. Meglazul a hasizmokat tartó, a mellkastól lefelé futó kötőszövet, és a szülés után sem nyeri vissza eredeti alakját. Ilyenkor szembesül a nők nagy többsége azzal, hogy hiába fogyókúrázik, hiába sportol, a hasa megereszkedett. 

Noha titkon reméltem, hogy igazából én csak simán puhos vagyok, mindenféle szétnyílás nélkül, azért elmerészkedtem egy LoveYourBelly tornára. Mint kiderült, jól tettem: én sem úsztam meg a várandósságot szétnyílt hasizom nélkül.

 

A családias Jáma stúdió adott helyszínt a tanfolyamnak (kép: Szufi)

 

Bagyinka Tímea, a LoveYourBelly program megalkotója, egy 2,5 órás tanfolyam keretében fogadott engem, valamint egy tucat nőtársamat a pesti Jáma Jógastúdióban. Az óra előtt kényelmes tréning ruhába öltöztünk át, majd elhelyezkedtünk a kikészített jógamatracokon, és körbeültük az oktatót. Ez utóbbi rögtön hívott minket sorban, hogy külön-külön megvizsgálja szétnyílt-e hasizmunk, és ha igen, milyen mértékben

Amint rám került a sor, lefeküdtem a matracra, felhúztam a hasamon a pólómat. Timi megtapogatta, majd kérte, hogy emeljem fel a tarkómat és csináljak egy hasprést. A köldököm környékén bemélyesztette az ujját az izmok közötti puha területen – ez egyáltalán nem volt fájdalmas, éppen csak tapogatott. Kiderült, hogy 2 ujjnyi a szétnyílás szélessége (vagyis ennyi ujj fér be az izmok közé), a hosszúsága pedig köldöktől felfelé 3 centi, köldöktől lefelé pedig 7 centi.

Az oktató gyorsan felírta az adatokat egy papírra, amelyet oda is adott. Ezen található a kategória is. Erre azért van szükség, mert különböző feladatok vannak az A, B és C csoportúaknak. Vagyis amit egy A-s megcsinálhat egy C-s már nem. 

Mikor mindenki túlesett a vizsgálaton, megkezdődött az óra elméleti része. Timi részletesen mesélt a rectus diastasiról, vagyis a szétnyílt hasizomról. Megtudhattuk, hogyan alakul ki (várandósság, sok hízás-fogyás, egyéb anatómiai sérülések), valamint az esztétikai problémákon túl milyen egyéb mozgásszervi panaszokat okozhat.

 

A csoport besorolást Timi felírta a papíromra, ezt szem előtt tartva kell végeznem a gyakorlatokat (kép: Szufi)

 

Ennél a pontnál esett le, hogy hónapok óta fáj mindkét térdem, guggolásnál nyilalló fájdalom jelentkezik. Meg is kérdeztem rögtön Timit, hogy ennek lehet-e köze a szétnyílt hasizomhoz. Hevesen bólogatott: elképzelhető. Attól a pillanattól kezdve, hogy a hasizom nem tart megfelelően, a derékra és a medencére csoportosul át a terhelés, ez pedig kihat az ízületekre, amelyek a lábban futnak le. Így lehetséges a térdfájdalom, de akár bokasüllyedés is létrejöhet (hoppá, nekem a bokám is szokott fájni reggelente, felkelésnél).  De van akinél emiatt alakul ki lumbágó, gerinc- vagy köldöksérv.

Az tehát, hogy az ember lánya nem mutat túl jól bikiniben a szülés után, egy dolog. Ennél azonban jóval több forog kockán.

Timinek ráadásul van egy rossz híre, a meglazult kötőszövet nem tud összetömörödni. A szülést követő 6-8 hét során visszahúzódik a hasfal, kinek nagyobb, kinek kisebb mértékben. A kollagén ugyan segít a kötőszövet regenerálódásában, de a meglazult állapot miatt sosem lesz már olyan, mint régen. Világos tehát, hogy nem a kötőszövetet építjük fel újra (mert azt nem lehet, a genetikán múlik, kinek mennyire megy vissza a szülés/fogyás után), hanem a hasizmokat erősítjük, hogy azok kellőképpen megtartsák a hasi szerveket – így lesz laposabb a pocakunk.

A LoveYourBelly programot a sportrekreációs szakoktató, Bagyinka Tímea évekkel ezelőtt fejlesztette ki, amikor sok kisgyermekes anyuka vendégén látta, hogy nem megy vissza az a fránya has a szülés után. Alaposan utánajárt a témának, összeállított egy speciális tornarendszert a pilates és a jóga elemeiből merítve; idén pedig a Testnevelési Egyetem biomechanikai laborjában is lezajlott egy kutatás a módszer hatékonyságát illetően. 

Az oktató nem árul zsákbamacskát, ezek kőkemény tornagyakorlatok. Az egy alkalmas tanfolyamon, Timi megmutatta nekünk, hogyan kell helyesen kivitelezni a feladatokat, amelyeket az óra után e-mailben is megkaptunk. Nekem másnapra izomlázam is lett, érdemes tehát fokozatosan nekikezdeni a gyakorlatoknak és napról napra növelni az adagot.

 

Nem árt felkötni a gatyát, de megéri! (A kép illusztráció: Carlos Newsome, Flickr)

 

De nem csak a napi 30 perc edzés fontos, szétnyílt hasizommal élni tulajdonképpen egy új életformát követel meg. Tudni kell milyen sportokat, feladatokat lehet csinálni, és mi az, ami tiltólistás. Ezen felül pedig meg kell tanulni helyesen tartani magunkat, vagyis a hanyag, szétfolyt testtartás és a görbe hát a múlté. 

Ahogy Timi a tanfolyamon nagy részletességgel mutatta, hogyan tartsuk egyenesen magunkat, eszembe jutott az általános iskolás osztályfőnököm, Edit néni. Gyakran csináltunk vele órák előtt vagy éppen a sok ülés után “ébresztő” gyakorlatokat, mikor ezeknek vége lett mindig hangsúlyozta, hogyan tartsuk szépen magunkat: egyenes hát, kihúzott nyak, vállak leeresztve, mellkas kiemelkedik.

Ragyogón és büszkén. Ezt volt Edit néni üzenete, és azt hiszem, Timié is pont ugyanez.

 

Nagy lelkesedéssel vetem most bele magamat az edzésprogramba, pár hét múlva jelentkezem az addig elért eredménnyel.

 

 

Köszönjük, hogy olvasol minket.

Mondd el nekünk a véleményed lent!

Hogy ne maradj le a legfrissebb posztokról és a mindennapjainkról, kövess minket Facebookon és Instagramon is! 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!